CeRBeR / AML i biała lista podatników
W ostatnim czasie prawodawca wprowadził nowe obowiązki, związane z identyfikacją podmiotów / podatników na potrzeby procesów podatkowych i przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy (AML) oraz finansowaniu terroryzmu (CFT). Zajmiemy się nimi w poniższym artykule!
I. Beneficjenci rzeczywiści – CeRBeR i AML
Z dniem 13 października 2019 r., na podstawie art. 194 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1115, z późn. zm.), [dalej jako: ,,Ustawa AML”] utworzony został Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych, prowadzony w formie systemu teleinformatycznego, który prowadzi minister właściwy do spraw finansów publicznych (art. 56 Ustawy o przeciwdziałaniu).
Podmiotami, które są zobowiązane do przekazywania informacji o swoich beneficjentach rzeczywistych i aktualizowania tych informacji są (art. 58 Ustawy AML):
- spółki jawne;
- spółki komandytowe;
- spółki komandytowo-akcyjne;
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
- spółki akcyjne, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 623).
Od 1 marca 2020 roku do powyższego katalogu zostaną dodane proste spółki akcyjne.
Zgodnie z art. 59 Ustawy AML, informacje podlegające zgłoszeniu do Rejestru obejmują:
- dane identyfikacyjne spółek wymienionych w art. 58:
- nazwę (firmę),
- formę organizacyjną,
- siedzibę,
- numer w Krajowym Rejestrze Sądowym,
- NIP;
- dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego i członka organu lub wspólnika uprawnionego do reprezentowania spółek wymienionych w art. 58:
- imię i nazwisko,
- obywatelstwo,
- państwo zamieszkania,
- numer PESEL albo datę urodzenia – w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL,
- informację o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu.
Procedurę zgłaszania informacji do Rejestru normuje art. 61 Ustawy AML:
- Zgłoszenia do Rejestru dokonuje osoba uprawniona do reprezentacji spółki wymienionej w art. 58.
- Zgłoszenia dokonuje się nieodpłatnie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Zgłoszenie składane jest w formie dokumentu elektronicznego, zgodnie ze wzorem udostępnionym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
- Zgłoszenie jest opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP oraz zawiera oświadczenie osoby dokonującej zgłoszenia do Rejestru o prawdziwości informacji zgłaszanych do Rejestru.
Niewywiązanie się spółek, o których mowa w 58 Ustawy AML, z obowiązku przekazania informacji o ich beneficjentach rzeczywistych, może skutkować nałożeniem na te podmioty kary pieniężnej w wysokości do 1 mln zł (art. 153 ust. 1 Ustawy AML).
Masz pytania? Pisz: biuro@malujda.pl
II. Biała lista podatników VAT
Z dniem 1 września 2019 roku został utworzony wykaz informacji o podatnikach VAT, prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w formie systemu teleinformatycznego.
Zgodnie z art. 96b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), [dalej jako: ,,UVAT”], wykaz obejmuje podmioty:
- w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT;
- zarejestrowanych jako podatnicy VAT, w tym podmiotów, których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.
Wykaz jest udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w sposób umożliwiający sprawdzenie, w tym automatycznie, czy podmiot znajduje się w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany.
Ponadto, dostęp do wykazu jest możliwy także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (art. 96b ust. 9 UVAT).
Wykaz zawiera następujące dane:
- firmę (nazwę) lub imię i nazwisko;
- numer, za pomocą którego podmiot został zidentyfikowany na potrzeby podatku, jeżeli taki numer został przyznany;
2a. status podmiotu: (art. 96b ust. 1 UVAT);
- numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany;
- numer PESEL, o ile podmiot posiada;
- numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile został nadany;
- adres siedziby – w przypadku podmiotu niebędącego osobą fizyczną;
- adres stałego miejsca prowadzenia działalności albo adres miejsca zamieszkania, w przypadku nieposiadania stałego miejsca prowadzenia działalności ‒ w odniesieniu do osoby fizycznej;
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu oraz ich numery identyfikacji podatkowej lub numery PESEL;
- imiona i nazwiska prokurentów oraz ich numery identyfikacji podatkowej lub numery PESEL;
- imię i nazwisko lub firmę (nazwę) wspólnika oraz jego numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL;
- daty rejestracji, odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT;
- podstawę prawną odpowiednio odmowy rejestracji, wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT;
- numery rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której podmiot jest członkiem, otwartych w związku z prowadzoną przez członka działalnością gospodarczą – wskazanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub zgłoszeniu aktualizacyjnym i potwierdzonych przy wykorzystaniu STIR w rozumieniu art. 119zg pkt 6 Ordynacji podatkowej.
Sankcje za korzystanie z rachunku bankowego spoza białej listy: https://www.biznes.gov.pl/pl/aktualnosci/biala-lista-podatnikow-vat-nowe-narzedzie-do-sprawdzania-kontrahentow#1
Masz pytania? Pisz: biuro@malujda.pl