Co nowego w prawie w 2025 r.? Cz.III PODATKI

Podatki. Temat, którego nikomu przedstawiać nie trzeba i lepiej być z nim na bieżąco. Poniżej garść najistotniejszych z naszej perspektywy zmian w tym obszarze.

Zwolnienie z VAT dla małych i średnich firm w całej UE 

Od 1 stycznia 2025 r. małe i średnie przedsiębiorstwa w UE zyskają możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich, pod warunkiem przestrzegania unijnego limitu obrotów (100 tys. euro) i składania kwartalnych raportów o dochodach. W Polsce nowelizacja ustawy o VAT wprowadza procedurę SME, umożliwiającą korzystanie ze zwolnienia firmom z innych krajów UE, a także polskim przedsiębiorcom w innych państwach członkowskich. Konieczne będzie zgłoszenie zamiaru korzystania z tej procedury przez platformę e-US oraz przestrzeganie lokalnych warunków zwolnienia. 

Zmiany obejmują również zasady opodatkowania usług, które będą opodatkowane w miejscu rzeczywistej konsumpcji. Rozwiązanie to ma przeciwdziałać zakłóceniom konkurencji i zapewnić pobieranie VAT przez państwa faktycznego odbioru usług, w tym także usług wirtualnych, takich jak transmisje internetowe. 
 

JPK-CIT 

Od 1 stycznia 2025 r. najwięksi podatnicy CIT będą zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych wyłącznie w formie elektronicznej i corocznego przesyłania JPK-CIT, obejmującego struktury JPK_KR_PD (zestawienie obrotów i sald, zapisy na kontach) oraz JPK_ST_KR (ewidencja środków trwałych). Nowy obowiązek, wprowadzony rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 sierpnia 2024 r., dotyczy monitorowania rozliczeń podatkowych i zapobiegania nadużyciom. JPK-CIT będzie przesyłany po raz pierwszy za 2025 rok (wysyłka w 2026 r.) dla podatników z przychodami powyżej 50 mln euro, za 2026 rok (wysyłka w 2027 r.) dla pozostałych podatników CIT z obowiązkiem składania JPK_VAT, a za 2027 rok (wysyłka w 2028 r.) dla reszty podatników CIT. 

Wprowadzenie JPK-CIT ma uprościć proces składania zeznań CIT, zmniejszyć ryzyko błędów w rozliczeniach i usprawnić komunikację z organami podatkowymi. Organy skarbowe zyskają szybszy dostęp do danych i skuteczniejsze narzędzia kontroli. Obowiązek dotyczy również fundacji rodzinnych, a terminy przesyłania JPK-CIT będą tożsame z terminami składania zeznań podatkowych CIT-8. 

Podatek minimalny 

Podatek minimalny wprowadzono w celu przeciwdziałania unikaniu opodatkowania przez firmy wykazujące niskie lub zerowe dochody mimo znacznych przychodów, głównie zagraniczne korporacje. Podatek ten obejmuje podatników CIT, którzy ponieśli stratę lub osiągnęli rentowność operacyjną poniżej 2%. Szacuje się, że dotyczy on 1358 spółek, co stanowi 32% podatników CIT według danych Ministerstwa Finansów. 

Podatek minimalny wynosi 10% podstawy opodatkowania, na którą składają się m.in. 1,5% przychodów spółki oraz wybrane koszty finansowania i usług niematerialnych. Uproszczona metoda obliczeń pozwala na naliczenie 10% z 3% przychodów (czyli 0,3%). Zwolnienia z podatku obejmują m.in. banki, szpitale, przedsiębiorstwa komunalne, startupy w pierwszych 3 latach działalności, małe firmy z przychodami do 2 mln euro oraz podmioty z rentownością co najmniej 2% w jednym z ostatnich trzech lat. Dodatkowo zwolnienie dotyczy firm funkcjonujących w grupach kapitałowych, jeśli grupa osiąga wymaganą rentowność. 

Globalny podatek minimalny 

19 listopada 2024 r. opublikowano ustawę z 6 listopada 2024 r. implementującą Dyrektywę Rady (UE) 2022/2523, dotyczącą globalnego minimalnego opodatkowania grup międzynarodowych i krajowych, ustalającą minimalną stawkę CIT na poziomie 15%. Nowe przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2025 r., obejmą jednostki składowe grup wykazujących przychody min. 750 mln euro w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych w co najmniej dwóch z czterech lat podatkowych. Wprowadzono trzy rodzaje podatku wyrównawczego: krajowy, globalny i od niedostatecznie opodatkowanych zysków. 

System wymaga określenia efektywnej stawki podatkowej (ETR) dla każdej jurysdykcji i grupy kapitałowej. Przepisy przewidują wyjątki, w tym pięcioletnie zwolnienia dla nowych grup oraz tzw. bezpieczne przystanie (CBCR). Jednostki zobowiązane będą składać szczegółowe raporty i zeznania podatkowe z terminami wydłużonymi w pierwszym roku obowiązywania przepisów. 

Szacuje się, że w Polsce system obejmie 7 000 spółek, co może utrudnić korzystanie z ulg podatkowych. Implementacja wiąże się z wyzwaniami w zakresie gromadzenia danych i wymaga dostosowania przepisów. 

Zniesienie obowiązku integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi 

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi został odroczony do końca marca 2025 r. Zgodnie z ustawą z 6 listopada 2024 r. (Dz. U. poz. 1685), podatnicy nie będą ponosić odpowiedzialności finansowej (5 tys. zł) za brak integracji do tego terminu. Rząd pracuje nad ustawą UD125, która przewiduje zniesienie obowiązku integracji kas z terminalami na rzecz bezterminowego raportowania danych o transakcjach przez agentów rozliczeniowych. Rozwiązanie to ma wyeliminować ryzyko sankcji finansowych i uprościć zasady raportowania. 

PIT Kasowy 

Od 1 stycznia 2025 r. wprowadzony zostanie tzw. kasowy PIT, umożliwiający rozliczanie przychodów podatkowych w dacie faktycznej zapłaty za fakturę. Z metody tej będą mogli skorzystać przedsiębiorcy prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą, których roczne przychody nie przekraczają 1 mln euro lub rozpoczynający działalność. Rozliczenie dotyczyć będzie wyłącznie transakcji udokumentowanych fakturami pomiędzy przedsiębiorcami (B2B). 

Kasowy PIT będzie opcjonalny, a podatnicy będą musieli zgłosić wybór tej formy do naczelnika urzędu skarbowego w określonych terminach. Przychód będzie uwzględniany przy częściowym lub pełnym uregulowaniu należności, w tym także w przypadku zaliczek. Koszty uzyskania przychodów będą rozpoznawane w momencie ich poniesienia. 

Nowe przepisy nie obejmą przychodów lub kosztów rozpoznanych przed 1 stycznia 2025 r. W szczególnych przypadkach jako zapłacona zaliczka w 2024 r., przychód może zostać rozliczony w 2025 r., jeśli faktura zostanie wystawiona po tej dacie. 

Ciąg dalszy nastąpi…

Agnieszka Marciniak – radca prawny

Kamil Stępowski – aplikant radcowski